Tanja Nisonen opettaa Lydiaa Vaskiakatemiassa ja Marielle Catalanotti viikoittaisilla soittotunneilla. Molemmilla on tärkeä rooli, kun nuori käyrätorvisti tavoittelee unelmiaan.
Jyväskyläläinen Lydia Harri, 18, aloitti opiskelijana Vaskiakatemiassa vuoden 2025 alussa. Hänen instrumenttinsa on käyrätorvi, jonka pariin hän päätyi monestakin syystä.
“Alunperin halusin soittaa pianoa. Lempiopettajani jäi kuitenkin vanhempainvapaalle, joten päätin kokeilla käyrätorvensoittoa”, Lydia sanoo.
Häntä kiehtoi myös käyrätorven kaunis, vapaa sointi, ja poikkeava ulkonäkö. Lisäksi hänen suvustaan löytyy käyrätorvensoittajia jo monesta polvesta.
Tällä hetkellä Lydiaa opettaakin hänen oma äitinsä, käyrätorvisti Marielle Catalanotti, joka soittaa usein muun muassa Jyväskylän Sinfonian kanssa sekä opettaa Jyväskylän Gradiassa ja Läntisen Keski-Suomen musiikkiopistossa.
“Lydialla on valtavasti motivaatiota, ja hän on aina kiinnostunut oppimaan uutta. Hän on hyvin musikaalinen ja tunnollinen oppilas”, Catalanotti sanoo.
Lydian käyrätorvensoitossa oli ollut pidempi tauko, mutta lukion aikana vahvistui ajatus muusikon urasta. Nyt hänen tavoitteenaan on päästä opiskelemaan käyrätorvensoittoa ammattiin saakka.
Vaskiakatemia tarjosi motivoituneelle soittajalle mahdollisuuden edetä soitonopinnoissa tavallista reippaammin.
“Vaskiakatemiassa olen kehittynyt soittajana monipuolisesti ja saanut tukea tuleviin opiskelijahakuihin. Olen myös löytänyt paljon uusia ystäviä, joiden näkemistä odotan aina innolla”, Lydia sanoo.
Vaskiakatemia kuuluu laajempaan kattoyhdistykseen, Soitinakatemiat ry:hyn, yhdessä Jousiakatemian, Nuorten pianoakatemian ja Puupuhallinakatemian kanssa. Soitinakatemioiden yhteinen tavoite on tarjota musiikin huippukoulutusta lahjakkaille ja motivoituneille nuorille soittajille.
Uusia ystäviä ja elinikäisiä vaskisoittajien verkostoja
“Lydia solahti porukkaan niin kuin olisi aina ollut mukana”, sanoo Tanja Nisonen, yksi Vaskiakatemian opettajista.
Nisonen on itsekin käyrätorvisti, joten hän opettaa Lydiaa Vaskiakatemian opetusperiodeilla. Hänen mielestään Lydian kehitys on ollut huikeaa.
Nisonen kertoo, että monilla paikkakunnilla vaskisoittajia on vähän, joten Vaskiakatemialla on myös tärkeä rooli yhteisön luojana. Yhteisöllisyys ja kannustava ilmapiiri tukevat jokaisen henkilökohtaista kasvua ihmisenä ja muusikkona.
Nisosen mielestä opettajan paras palkinto onkin nähdä, kun nuoret soittajat ystävystyvät.
“Kuinka he halaavat tavatessaan ja kyynelehtivät erotessaan, jakavat onnistumisen hetket ja tukevat toisiaan lavalla ja sen ulkopuolella. Juuri tällainen yhteisöllisyys tekee oppimisesta ja musiikista elämänmittaisen ilon”, hän sanoo.
Nuoret saavat Vaskiakatemiasta laajempaa näkemystä vaskimusiikin kirjallisuudesta, kansallisesta tasosta ja ammattimaisen opiskelun vaatimuksista.
Opetuksessa painotetaan yksilö- ja yhteissoiton lisäksi myös psyykkistä valmennusta ja esiintymisvarmuuden kehittämistä. Lisäksi Vaskiakatemian opetusperiodeilla vierailee opettajia korkeakouluista, joihin nuoret mahdollisesti suuntaavat ammattiopintoihin.
“Vaskiakatemia toimii siltana nuoren muusikon polulla kohti jatko-opintoja ja tulevaa ammattia. Samalla syntyy uusia ystävyyssuhteita ja elinikäisiä verkostoja”, Nisonen sanoo.
Opettajalta vaaditaan herkkyyttä tunnistaa jokaisen oppilaan yksilölliset vahvuudet ja tarpeet
Marielle Catalanottin mielestä Vaskiakatemiaan liittyminen on ollut fantastinen asia Lydialle. “Se on antanut hänelle siivet.”
Catalanotti iloitsee siitä, että oppilas saa Vaskiakatemian kautta soittoharrastukseen lisää motivaatiota, hienoja vinkkejä ja tukea huippuammattilaisilta. Yhteistyö soitonopettajien välillä sujuu ilmeisen hyvin.
“Marielle on ihanan aktiivisesti mukana Lydian opinnoissa ja viestittelemme usein”, Tanja Nisonen kuvailee.
Tällä hetkellä Lydian soitossa keskitytään tekniikan kehittämiseen, mikä vaatii erityistä systemaattisuutta ja tarkkuutta. Nisonen on kiitollinen siitä, että Catalanotti valvoo myös tätä puolta Lydian harjoitteluarjessa, siinä missä hän hän itse opettaa Lydiaa määrällisesti harvemmin.
“Käytän usein vertausta, että vaskisoittajaopiskelijaan on suhtauduttava kuin käsintehtyyn konvehtiin. Jokainen on ainutlaatuinen ja tärkeä, ja tarvitsee juuri omanlaistaan huomiota, ohjausta ja aikaa kypsyäkseen parhaimpaan makuunsa”, Nisonen kuvailee.
Tämä vaatii opettajalta paitsi herkkyyttä ja pedagogista joustavuutta, myös päivittyvää ymmärrystä laatuvaatimuksista ja kansainvälisestä tasosta.
Lydia kokee saaneensa Vaskiakatemiasta laadukasta ja kehittävää opetusta, sekä hienoja mahdollisuuksia ja kokemuksia. Hänen mielestään opiskelu on monipuolisempaa kuin normaaleilla soittotunneilla, ja lisäksi opetusperiodeilla pääsee tutustumaan samanikäisiin vaskisoittajiin eri puolilta Suomea.
Nyt Lydian horisontissa on haku käyrätorvensoiton ammattiopintoihin, mikä määrittelee myös harjoittelussa olevia kappaleita.
“Tällä hetkellä valmistelen Mozartin kolmannen käyrätorvikonserton ensimmäistä osaa sekä Franz Straussin Nocturnoa", Lydia sanoo.
Kuva: Ilkka Karppanen / Riihimäen kesäkonsertit
Artikkeli on osa juttusarjaa, jossa esittelemme opiskelun arkea Soitinakatemioissa. Artikkeleissa haastattelemme oppilaitamme ja heidän soitonopettajiaan.
Tilaa uutiskirje, niin saat tärkeimmät kuulumiset Soitinakatemioista sähköpostiisi kolmesti vuodessa